Steve McCurry

Wie is hij?

© Bruno Barbey
© Bruno Barbey

Steve McCurry werd in 1950 geboren in Philadelphia en begon als fotograaf te werken voor een lokale krant. Na drie jaar werd hij als freelancer naar India gestuurd, waar hij zijn eerste portfolio samenstelde uit zijn reisfoto’s.

Na de publicatie van zijn eerste belangrijke reportage over Afghanistan werkte hij samen met de meest prestigieuze tijdschriften: Time, Life, Newsweek, Geo en National Geographic.

Hij werd uitgestuurd naar strijdtonelen van Beiroet tot Cambodja, van Koeweit tot Ex-Joegoslavië. Steeds opnieuw stak Steve McCurry met gevaar voor eigen leven de frontlijn over om te getuigen over de conflicten in de wereld.

Sinds 1985 is hij lid van het agentschap Magnum. Hij ontving meermaals de World Press Photo Award, zowat de Nobelprijs voor fotografie.

Het parcours

Het parcours begint met een selectie onuitgegeven foto’s in zwart-wit die Steve McCurry tussen 1979 en 1980 maakte in Afghanistan. Hij was het land clandestien binnengeleid door een groep van moedjahedien die de Sovjetinvasie bevochten. Talrijke malen keerde hij terug naar het land waar ook het beroemde jonge meisje Sharbat Gula vandaan kwam.

Hij fotografeerde haar in een vluchtelingenkamp in Peshawar in Pakistan, toen ze amper 13 jaar oud was. De foto werd gepubliceerd in National Geographic en groeide uit tot een icoon van de wereldfotografie, maar ook tot een symbool van hoop en vrede. Naast dit legendarische portret is de foto te zien die McCurry 17 jaar later maakte van dezelfde vrouw. Hij vond haar terug na een lange zoektocht.

Los van de kwaliteit van de tentoongestelde foto’s is ook de scenografie van de tentoonstelling bijzonder innoverend. Ze is van de hand van Peter Bottazzi. Het parcours is volledig transparant en de foto’s zijn gepresenteerd op een achtergrond van tule, die staat voor de aanwezigheid van de Wereld in de tentoonstellingsruimte. De scenografie zorgt ook voor een menselijk aspect, dat de bezoeker uitnodigt en meeneemt in een wervelwind van leeftijden, culturen en etnische groepen die McCurry met een buitengewone intensiteit wist te vatten.

Alle bezoekers kunnen met een audiogids luisteren naar McCurry, die de geschiedenis van zijn foto's vertelt aan de hand van anekdotes en boeiende getuigenissen. Het einde van het parcours bestaat uit video’s over zijn reizen, zijn levenservaring en zijn opvattingen over fotografie.

 
Download de brochure ⬇︎

De Beurs

Architect Léon Suys kreeg in 1873 de missie om het Beursgebouw in hartje Brussel op de Anspachlaan op te richten. De bedoeling was toen om de economische activiteiten van het centrum opnieuw te dynamiseren maar ook om de stadskern te moderniseren.

 Het Beurspaleis van Brussel werd niet zomaar toevallig gekozen om deze tentoonstelling, die rechtstreeks uit Italië komt, te verwelkomen. Ze werd voor het eerst in Turijn voorgesteld binnen het prestigieuze gebouw La Venaria Reale. Het Beurspaleis toont grote gelijkenissen met deze oude koninkijke residentie.

 De Beurs is een emblematisch gebouw maar geniet ook van een uitstekende locatie. Pal midden in hartje Brussel.

 Tenmidden van een voetgangerszone is de Beurs ook het symbool van het samenleven geworden. De link met de tentoonstelling is dus vanzelfsprekend: ze brengt de diversiteit en het gemengd-zijn in de wereld in kaart en legt op die manier een link met de stad Brussel die een ware melting pot is.

De tentoonstelling The World of Steve McCurry past perfect in het themajaar MIXITY van Visit Brussels.

 Als ‘wereldstad’ staat Brussel synoniem voor openheid, genegenheid en vrijheid. Een stad waar 183 nationaliteiten samen wonen en waar haar burgers fier op zijn. Het is een kosmopolitische stad waar je enorm veel buitenlandse talen hoort spreken. Dit heterogeen karakter draagt bij tot wat Brussel vandaag de dag is geworden.

Mixity.brussels 2017 zal daarom gedurende het hele jaar in het teken staan van de enorme diversiteit die Brussel rijk is. De Brusselaars, Belgen en toeristen mogen zich verwachten aan een jaar vol van kleurrijke evenementen, boeiende ontmoetingen en hartverwarmende projecten. Het wordt de gelegenheid om de diverse identiteiten van Brussel in de kijker te zetten. De gelegenheid om aan de burgers het woord te laten en het recht te geven om vrij hun mening te uiten. 

 De tentoonstelling werd bedacht door Peter Botazzi en gerealiseerd door Tempora NV aan wie we de volgende projecten te danken hebben: (‘21 rue La Boétie’, ‘Abbaye de Villers-la-Ville’, ‘Via Antwerp, the road to Ellis Island’, ‘Bastogne 1944 - L’enfer des Ardennes’, ‘350 ans de la Ville de Charleroi’, ‘De la Draisienne à l’E-Bike’, ‘Forgiveness and Reconciliation, Cardinal Kominek, an Unrecognised Father of Europe’, ‘14-18, dit is onze Geschiedenis!’, ‘Ferme d’Hougoumont’, ‘Musée du Doudou’, ‘Mundaneum’, ‘From Bastogne to Texas’, …